Recepttips

Nu när barnens alla aktiviteter börjat så har jag ett litet matproblem.
Det flesta aktiviteter som är på vardagarna börjar när jag egentligen brukar laga mat och slutar ungefär när vi brukar käka. För att slippa käka snabbmat 3 dagar i veckan så behöver jag lite mattips. Vi brukar komma hem antingen kl 18:15 eller 19:15 att ställa sig och laga mat vid den tiden blir alldeles för sent för barnen och att äta innan hinns inte med.
Sacha kommer hem vid 18:45 det blir också för sent.
Förut när det bara var aktivitet en dag i veckan så kunde man ju käka på Mc Donalds.

Det ska antingen vara riktigt snabblagade rätter (hyffsat nyttiga) eller rätter som man kan göra under dagen och sen bara in i ugnen eller värmas upp när man kommer hem. Som tex. Lasagne.

Så har ni några tips på goda maträtter som ni lagar när det är bråttom?


Kommentarer
Postat av: Emma

Mycket mat kan du göra t.ex. på helgen och frysa in. Köttfärssås, kycklinggryta, korvstoganof, pizza, paj... Wok går riktigt snabbt att göra! Går att variera i oändlighet! Kyckling, nörkött, lax, vegetarisk... Jag försöker att ha mat i frysen som går snabbt att tina men oftast står jag där vrålhungrig och allt jag kommer på tar flera timmar att laga! /Emma

Postat av: Noelia

Tack tack Emma!
Ja så är det för mig, allt jag kommer på tar en evighet att laga.
Att laga en massa rätter på helgerna känns inte så lockande faktiskt, men däremot skulle vi ju kunna laga dubbelt av det vi lagar, de dagar man lagar och frysa in.
Fast just kyckling och korv tycker jag inte om att äta när det har varit fryst, jag e lite jobbig med mat =)

2007-08-30 @ 13:41:33
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Lisa

Quinoasallad!
Koka quinoan i grönsaksbuljong, undertiden hackar du upp lite: tomat, avocado, rödlök, fetaost, oliver. Blanda en enkel vinegrett på olja och vinäger med salt och peppar. När qunioan har kokat klart, blanda ner alla ingridienser i en skål och häll över vinegretten. Voila! Värdens godaste, nyttigaste och enklaste rätt! :P
Quinoa innehåller dessutom massa nyttiga B-vitaminer och Järn! Inte illa va? ;)

2007-08-31 @ 00:00:31
Postat av: Lisa

oj, det blev visst en hel hög med felstavningar där, snyggt! ;)

2007-08-31 @ 00:02:07
Postat av: Noelia

Hehe tack Lisa.
Det där lät ju mums, barnen gillar quinoa också så det ska jag nog köra på.
Det går ju att göra allt möjligt med quinoa igentligen.
Nu när man fått lite ideer så kommer man ju på massor som man kan göra som går fort.

2007-08-31 @ 01:18:03
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Lena

Vad sägs om att äta innan aktiviteterna, o sen ta nå´t kvällsfika tillsammans i lugn o ro. Jag vet hur du har det eftersom jag själv har en grabb som har fullt upp 5 dagar i veckan, och då får det bli tidig middag istället för att äta lagad mat så sent så att det bara lägger sig som en klump i magen innan sovdags.

2007-08-31 @ 13:16:35
Postat av: SoderKrippa

Koka röda linser med buljong. Stek gul lök i en annan kastrull. Slå av vattnet från linserna, i med dem och en burk creme fraich och en burk krossade tomater i lök-kastrullen.
Smaka av så ordentligt som du har lust med/hinner/e sugen på - typ lite citron, salt, peppar, nån ört och lite socker! Koka pasta samtidigt som du gör såsen. Går ganska fort och röda linser mättar utan kött.
Har du lite mer tid så är det givetvis smarrigt med finhackad fänkol i oxå :)

2007-08-31 @ 22:06:19
Postat av: Lisa

SoderKrippa - det där lät sjukt gott! Måste testa :P

2007-08-31 @ 23:38:40
Postat av: Gia

Köp IcaKuriren. Där har de 5 recept varje vecka, och det tar max 20 minuter att laga dem.

2007-09-01 @ 14:16:19
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: SoderKrippa

Lisa - Det e det oxå :)
Mindre kulinariskt, men riktigt gott och supersmarrigt är ju Felix Gulaschsoppa (ingen annan!!!) och ett vitlöksbröd till det. Kan va bra å ha ett par burkar hemma... Vår knodd e 3,5 vecka nu, så maten är fortfarande gratis och alltid färdiglagad ;)
/SK

2007-09-01 @ 23:51:18
Postat av: Noelia

Lena om vi skulle äta innan aktiviteterna så skulle vi få äta vid 16, det känns väldigt tidigt. Dom äter mellis vid 14:30 på dagis/skola.
Men har fått en hel del ideer nu så det ska nog gå bra att äta vid 18:30.
Gia: Icakuriren är det den som kommer typ en gång/ månad om man är medlem? Eller finns det ytterligare en Ica tidning? Kollade efter nu och den hette visst Buffè.
Antar att man köper Ica kuriren på Ica så den ska jag skaffa. Sen prenumererar vi på allt om mat och där brukar dom också ha 6-8 st vardagsfavoriter som går snabbt att laga.
Nu jäklar ska här lagas mat fort ;)
Söderkrippa: Det ska jag prova, låter gott.
Jag älskar bönor, linser och allt sånt där, tyvärr är Sacha sån som måste ha någon form av kött till det mesta.
Tack allihopa!

2007-09-02 @ 13:08:56
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: SoderKrippa

Förslag på kött som passar till linsrätten är t.ex. kryddiga korvar. Färdiga i butiken, bara att steka på.
Måste bara föreslå en liten set up ;):
Gå till hälsokosten (exempelvis den en trappa upp i Söderhallarna vid medis) och köp en påse torkad sojafärs. Det finns två grovlekar, ta den finaste. Koka den 10 min med buljong och fräs därefter HÅRT med hackad gul lök. Använd sen som köttfärs i typ chili con carne eller vanlig köttfärssås - jag lovar att han inte märker nån skillnad! :) Det är verkligen skillnad på sojafärs och sojafärs, det ska bara vara en trist påse som det står sojafärs på. Genom att steka den hårt får du bort den där lite unkna sojasmaken som vi köttälskare har lite svårt för :)
Inte sååå snabblagat, men nyttig och billig (17kr för färs som räcker till två rejäla rätter) köttersättning som med fördel tillagas i stora mängder och fryses in.
Aja, var bara tvungen :) /SK

2007-09-02 @ 18:08:00
Postat av: Noelia

Tack för tipset Krippa!
Vi är ju inte Vegetarianer så igentligen finns det väl ingen anledning för oss att käka sojafärs, eller?
Synd att Sacha läser min blogg då, annars skulle han nog inte märka nån skillnad ;)

2007-09-03 @ 22:33:21
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Åsa

Det här måste ju vara boken för dig - Rachael Ray: Just in Time: All-New 30-Minutes Meals, Plus Super-Fast 15-Minute Meals and Slow It Down 60-Minute Meals...
Min nya favoritkock - boken kommer snart! Kolla adlibris.
Hej hopp

2007-09-04 @ 05:49:27
Postat av: Noelia

Jaaa, jag är redan fast i hennes program, det är faktiskt bra.
Nu måste jag köpa boken också =)

2007-09-04 @ 11:18:57
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: SoderKrippa

Enbart för å luras :) Kött regerar ;)
/SK

2007-09-05 @ 00:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback