Tisdag 4 sep

Så nu är det färdigt med damlaget ska provträna på måndag, ska bli så kul. Grymt nervöst eftersom jag inte rört en basketboll på 9 år och kondisen är inte bra heller, men det blir säkert jättebra. Dom behövde en Guard också perfekt =). Nu måste ju mina kära naglar ryka tyvärr men jag överlever nog det, basketdojjer ska inföskaffas också.

Matfrågan är nu plötsligt löst, Nadja har bestämt sig för att skippa karaten och köra Taekwondo istället (hon hade första träningen idag) det var ju ganska passande eftersom den börjar en timme efter och då hinner vi äta innan. Det är iofs 3 träningar i veckan istället för 2, men vi får se hur ofta hon vill gå.
Det är en enorm skillnad på Karate och Taekwondo, det sistnämnda ser mkt roligare ut och är tuffare.

Den där j-a ungen i skolan har varit på Nadja igen, denna gång bet han henne hårt i ryggen. Vad fan ska man göra? Han har ingen respekt för någon, lärarna har pratat med föräldrarna flera gånger och Nadja är inte den enda han är på.
Det är fan hemskt att se en 8-åring behandla barn, fröknar och fritidspersonal som han gör. Jag vet att han inte mår bra det är ju uppenbart, men hur länge ska det gå ut över mitt barn?
Nadjas lärare hade sagt idag att nästa gång han gör något så skulle hon ringa föräldrarna. Vadå nästa gång?
Läraren är iofs ny och hon vet nog inte om att han varit på Nadja förut, men ändå, hur långt ska han behöva gå innan dom tar tag i det ordentligt.

Nog för idag är förkyld som fan, behöver vila ska lägga mig och tv-frossa.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag har sagt det förr, o jag säger det igen. Gör en polisanmälan

2007-09-04 @ 23:05:12
Postat av: Noelia

Men inte kan man väl polisanmäla en 8-åring?

Postat av: Lena

Jo du, det kan man faktiskt göra. Det är ju inte så att polisen kommer o spärrar in han, men förhoppningsvis får socialen en vink o kan ta kontakt med familjen för att se om dom behöver stöd o hjälp.

2007-09-05 @ 18:45:10
Postat av: Bosse bus...

Urk, jobbigt med Nadja och skolan...
Måste dock försvara karaten lite :) Håller med om att Taekwondo ser roligare ut, och det är en betydligt snyggare uppvisningssport med mkt höga sparkar osv. Att det skulle vara tuffare håller jag dock inte alls med om... Att ta svart bälte i TKWD går att göra på ca 3 år. I Shotokan karate tar det minst 6 och i Kyokushin minst 8. I "öppna" sporter typ Ultimate Fighting och K1 har heller aldrig några TKWD-utövare lyckats hävda sig.
Inget ont om TKWD dock, tycker det liknar Capoeira ganska mkt och jag tror det är en av de absolut roligaste kampsporterna att utöva :)
Sorry för den långa utläggningen, men måste ju försvara sin gamla sport :)

2007-09-06 @ 01:56:04
Postat av: Noelia

Tja Bosse!
Jag har ingen koll alls på hur det är med bälten och det, när jag skrev tufft så menar jag på det sättet att man fightas mer på nåt sätt. I karate så får man väl bara toucha varann? Så har jag förstått det iallafall. Nadja har iofs bara varit på provträningar. TKWD träningen var sååå sjukt mkt tuffare än Karaten.
Sen sa faktiskt karate tränaren att även i tävlingar så får man bara toucha varann.
Men som sagt jag är inte jätte insatt.

2007-09-06 @ 14:22:52
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Noelia

Lena: Nu har vi pratat med Nadjas lärare och hon skulle prata med föräldrarna. Vi får väl se vad som händer. Känns lite väl att polisanmäla.
Vad jag förstått så har han ingen pappa eller ja han har ju en pappa men han träffar inte honom, mamman är läkare och jobbar väldigt mkt, men annars verkar hon rätt snäll. Tror bara grabben skulle behöva lite mer uppmärksamhet.

2007-09-06 @ 14:28:06
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Bengan

Karateee
Min värld har raserat - Bo på karateträning!?
Killen behöver hjälp vad det än må vara. Skolan borde kunna gå in hårdare med rektor bakom sig. Uppmärksamhet, stöd i plugget eller dykilt. Tycker att det är skolan som i så fall ska kontakta socialen inte polisen. Det måste man ta som absolut sista utväg. Kan inte vara bra att som ledsen åttaåring bli polisanmäld. Me point.
Btw - glömde gratta Sacha, vidarebefordrar du det Nolia?

2007-09-06 @ 17:51:56
Postat av: Bosse

Noelia; Det beror på vilken stil hon tränade. Inom Kyokushin kör man tävlingar i "klassisk kykushin" vilket är fullkontakt. I Shotokan är det nog bara semikontakt som gäller dock, dvs som du skriver "toucha". I TaekWondo har man ju västar o grejjer dock :)
Bengan; Hehe, jo, var ett bra tag sen nu, men hela familjen har kampsportat rätt mkt faktiskt. Pappa, mamma, jag o båda syrrorna :) Jag har tränat Karate, Wushu, Iaido och Judo :)

2007-09-06 @ 18:02:26
Postat av: Sacha

Tackar Bengan!
Bosse; På min tid (typ för länge, länge sen :)
fanns TaeKwonDo ITF (International TaeKwonDo Fedaration) och WTF (World TaeKwonDo Federation). WTF-utövarna använde sig av västar, medans ITF-utövarna inte hade västar men hade handskar och skydd för huvudet, då slag mot ansiktet var tillåtna. Så ITF var lite tuffare då man var tvungen att lära sig boxas också. Då jag e en gammal TaeKwonDo ITF räv :) så tyckte jag det skulle va lättare att oxå kunna träna Nadja hemma, utan att hon skulle få på skallen av karate-tränaren för att hon använder annorlunda teknik. Inget ont om karate, alltså :)

2007-09-06 @ 20:10:05
Postat av: Lina

Nollis! Det är skolans skyldighet att ta tag i problemet DIREKT när det uppstår. Det ska inte finnas någon "händer det en gång till så...". Fyyyyy fan!!! Om jag vore dig skulle jag gå till rektorn. Alla skolor får pengar att lägga på just sådana här problem och ska använda dem om så behövs. Det är viktigt att man tar tag i problemen på en gång och det är förjäääävligt att ett barn redan fått gå så långt som han gjort. Jag hoppas att ni får rätsida på det annars får ni bussa mig på dem! Grrr! Skiter i om läraren så jobbat i två dagar. Det är hennes skyldighet att ta tag i problemet! Stå på er och krama lilla tjejen från mig och Casper (som f.ö. tjatar om att åka ut till er igen).
Angående kampsportsfrågan så röstar jag helt klart för TKWD. Som du sa en mycket tuffare sport och mer användbar. Jujutsu var min gren i fem år men rätt mesig. Bra för disciplinen dock. De andra känns också rätt mesiga men det har jag inga belägg för.
Sorry för långt inlägg! PoK!

2007-09-08 @ 00:12:32
Postat av: Nina

Hej,
Kontakta mig via MSN ang ditt problem med pojken.
Tänker inte hänga ut mitt privatliv här men kan säga att en polisanmälan är inte lösningen! Tvärtom!
Kan också säga - att antagligen är inte allt som det ska med pojken, det handlar inte om att han inte är uppfostrad. Ställ inte till det i onödan för den antagligen kämpande mamman. Tro mig. Noelia, snälla, kan vi ta det här per MSN?? Eller ännu hellre per telefon. Tony har mitt tfn nummer.
Lyssna på mina erfarenheter först innan du tar nästa steg.
//Kram Nina

2007-09-09 @ 19:35:29
URL: http://rodluvan36.spaces.live.com/
Postat av: Noelia

Lugn Nina, jag har inte tänkt att anmäla honom.
Sacha var ju och pratade med läraren och bad henne prata med pojkens mamma. Hon gjorde det och berättade sedan att Pojken inte hade blivit glad över att läraren pratat med mamman för det hade resulterat i en arg mamma och indraget tv-kort. Jag vet inte hur pass viktigt det där tv-kortet är för honom men känns ändå bra att mamman gjorde något.
Den här pojken hade en resurs personal förut men han har tyvärr slutat nu, jag hoppas han kommer tillbaka för det behövs.
Men vi hörs på msn senare eller imorrn.
Kram

2007-09-09 @ 19:59:17
URL: http://nollis.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej,
Vad bra!
Eftersom pojken har haft en resurs personal förut, så är det ytterligare ett tecken, att han inte är som andra barn.
Jag pratar väldigt gärna via MSN angående detta och även annat med för den delen.
//Kramis

2007-09-10 @ 21:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback